Kolor w sztuce nowoczesnej zastąpiło światło i cień, którym posługiwali się artyści okresu klasycznego. Kolor jest dziś w sztukach wizualnych środkiem modelowania przestrzeni i kształtów. Historia sztuki coraz bardziej skłania się ku opinii, że historyczną granicą między malarstwem klasycznym a nowoczesnym, a więc tutaj także posługiwania się kolorem i światłem, była twórczość francuskiego malarza Paula
Zacznę od cytatu z Le Corbusiera, który wprowadził mnie na długo w zamyślenie. „Architektura polega na ustanowieniu poruszających relacji w oparciu o podstawowe materiały. Architektura wykracza poza użyteczność. Architektura to coś plastycznego. Zmysł porządku, spójna intencja, wyczucie relacji. Namiętność przekuwa martwe kamienie w dramat”. Posługujemy się ceramiką, kamieniem, drewnem; budujemy z nich domy; na tym
Poezja zaklęta w ceramice – lux, calme et votupe [luksus, spokój i rozkosz]. Czy w architekturze domu przejawia się duch, który ożywia lub powinien ożywiać jego mieszkańców, który rozbudza pragnienia dążenia do piękna? Czy dom stanowi manifestację tego, co najlepsze w ludzkiej wyobraźni? Wystarczy jednak przypadkowe zetknięcie z jakimś dziełem architektury, które jest w stanie
Po inwazji plastiku w latach 50. ludzie poszukują czegoś, co jest proste, czyste i jasne. Frank Zappa podsumował to utworem „Plastic people”. Poczucie rozczarowania życiem miejskim i nastrój dekadencji przynosi co jakiś czas falę zainteresowania folklorem. Sięga się wówczas do korzeni tradycji i rdzennej kultury. Wraz z rewolucją przemysłową życie stało się wygodniejsze, a mimo
Tradycyjne dachówki z fakturą przypominającą wzory organiczne to wyraz połączenia stylu i użyteczności. Jest to doskonałe zwieńczenie zarówno nowoczesnego, jak i zabytkowego budownictwa. Struktura dachówki Settler jest wynikiem inspiracji, której szukaliśmy w naturze. Charakter tej dachówki jest mocny, wyrazisty. Określa tę dachówkę w sposób jednoznaczny. Organiczne wzory wykonywane są, jak sama dachówka, w sposób całkowicie
Czym jest dom? Zacznijmy od spostrzeżeń najbardziej oczywistych. Mamy oto miejsce, które wydzielone zostaje z przestrzeni. Ściany i dach zamykają pewien jej fragment, tworząc jakość nową i osobną. O powadze tego wydarzenia świadczą rytuały i obrzędy towarzyszące mu w kulturach archaicznych i tradycyjnych, a dziś skomplikowana i uciążliwa procedura administracyjna, której poddać się trzeba, aby
Tekst filozofa – Leszka Kołakowskiego na temat domu, który niegdyś wygłosił zapadł mi mocno w pamięci. Sięgnąłem do źródła, aby go wiernie odtworzyć. Obdarzeni w zmysły i otoczeni metafizyką, dom możemy traktować, jako cząstkę siebie samego. Raz stworzony jest wciąż ożywiany przez nasze emocje, a solidny dach nad głową ma je chronić. „Na czterech węgłach
Duże możliwości aranżacji ścian i sposobów wykończenia struktury Plastyczność gliny pozwala na kształtowanie jej wieloma technikami przez co powstają różne faktury tynków: gładkie, drobnoziarniste, gruboziarniste albo rustykalne. Z dodatkiem słomy, trzciny, czy wiórów drewnianych staje się kreatywną instalacją ścienną. Wykończenie tynku z elementem ozdobnym – odciśnięto naturalny kłos zboża Glina daje wiele możliwości wykończenia ścian
Dla starożytnych, zwłaszcza Greków, charakterystyczna jest rozwinięta refleksja nad wszystkim, co człowiek czyni. Greka jest niezwykle bogatym językiem, istnieje wiele pojęć na określenie czynności ludzkich. Jednym z nich jest poiesis. Już u Artystotelesa oznaczało ono poezję, ale zaczęło ono oznaczać także każdą twórczość ludzką. Termin ten bowiem pochodzi od czasownika poieo – „czynić”, „robić” coś.
Sezon budowlany nabiera tempa, a więc wszelka pomoc w podejmowaniu decyzji natury technicznej i jakościowej może się przydać. Rozważając wady i zalety różnych projektów architektonicznych, przesunąłbym akcent, na jakość użytych materiałów do budowy domu i ich unikatowość. Wtedy można być pewnym, że wybór będzie miał cechy ponadczasowe. A właściwie po co nam ta ponadczasowość? Ponadczasowość