Subtelność w architekturze – od materiałów po estetykę
Zacznę od cytatu z Le Corbusiera, który wprowadził mnie na długo w zamyślenie. „Architektura polega na ustanowieniu poruszających relacji w oparciu o podstawowe materiały. Architektura wykracza poza użyteczność. Architektura to coś plastycznego. Zmysł porządku, spójna intencja, wyczucie relacji. Namiętność przekuwa martwe kamienie w dramat”.
Posługujemy się ceramiką, kamieniem, drewnem; budujemy z nich domy; na tym polega budownictwo. Dzieło pomysłowości. Z martwych materiałów, architekci tworzą poruszające proporcje. Mówią mi o tym ich kamienie. Le Corbusier odwołuje się do metafizycznego porządku rzeczy. Materiał budowlany może mieć w sobie energię, a właściwie użyty tworzy klimat miejsca. Glina bez wątpienia należy do takich materiałów. Ręcznie wytwarzana z niech dachówka, niespiesznie przemienia się w ceramikę, nabiera cech wyjątkowych, tak fizycznych, jak związanych z estetyką.
Architektura to nie tylko plan, pięknie oświetlone kształty. Jest coś, co nas zachwyca – to miara. Mierzyć, równoważyć, dzielić na rytmiczne ilości, stosować wszędzie jednolite, subtelne proporcje. W jednostajnej ciszy płaszczyzny dachu powstaje pewien podział poziomy, a także pionowy, którego na gotowym dachu już nie widzimy.
Dachówka Heritage, aby zachować przede wszystkim użyteczność dachu, co stanowi o jego jakości i estetyce występuje w różnych wielkościach – jest wiec dachówka podstawowa, szczytowa i okapowa. One wyznaczają ten rytm linii pionowych. Sprowadzając to do użytecznych cech – dachówka szczytowa stosowana jest na całej długości okapu co drugą warstwę, wynika to ze sposobu układania dachówki w łuskę; unikamy konieczności docinania dachówki. Rzemieślnicze rozwiązania Heritage są więc z jednej strony kwestią estetyki, bo oryginalne elementy są w takich proporcjach wypalane, a z drugiej strony mamy ułatwienie w pokrywaniu połaci dachowej. Dachówka szczytowa stanowi 1,5 odcinka szerokości dachówki podstawowej. Stosowana jest również jako element uzupełniający do tzw. docinki, np. przy dachówce grzbietowej, koszowej, lub jako uzupełnienie do dachówki podstawowej.
Zdjęcie przedstawia sposób układania dachówki. To co jest widoczne na połaci dachowej, to rzędy kolejnych dachówek, pnących się ku górze, do kalenicy. Są też pionowe podziały, przesunięte ich krawędzie wynikają z proporcji dachówki szczytowej wobec podstawowej.
Doświadczenie przynosi rozwiązania najlepsze z praktycznego punktu widzenia, ale skoro architektura ma pełnić także funkcje estetyczne warto zwrócić uwagę na podział linii pionowych, na ich rytm. Nawiązując do Le Corbusiera chodzi również o zmysł porządku.
Poza różnymi typami dachówki, do prawidłowego uformowania dachu potrzebne będą dodatkowe kształtki, czyli akcesoria. Niekiedy projekt dachu wymaga wentylacji kalenicy. Odprowadzaniu z niej wilgoć służą akcesoria Heritage – tutaj gąsior półokrągły wentylacyjny. Posiada on boczne nacięcia, które spełniają ten wymóg. Oprócz gąsiorów półokrągłych do wyboru są również kątowe.
Budując dom warto mieć podstawową wiedzę w tym zakresie, aby podejmować najlepsze decyzje. Nie chodzi o zgłębianie wiedzy natury technicznej, ale o to, aby mieć jakiś punkt odniesienia, a skupiać się na estetyce materiałów i wykonawstwie. Dom w harmonijnym porządku i właściwych relacjach architektonicznych ma być miejscem, w którym poczujesz się wyjątkowo dobrze.