Na dachu świata cz. II / Poezja ceramiki
Dla starożytnych, zwłaszcza Greków, charakterystyczna jest rozwinięta refleksja nad wszystkim, co człowiek czyni. Greka jest niezwykle bogatym językiem, istnieje wiele pojęć na określenie czynności ludzkich. Jednym z nich jest poiesis. Już u Artystotelesa oznaczało ono poezję, ale zaczęło ono oznaczać także każdą twórczość ludzką. Termin ten bowiem pochodzi od czasownika poieo – „czynić”, „robić” coś. Cokolwiek właściwie, robi człowiek można by określić mianem poiesis. Poezja działań myślącego, wrażliwego człowieka. Ale jest w tym pojęciu coś, co intuicyjnie można odebrać, jako stworzenie nowej wartości. Człowiek stwarza, nie wytwarza, tylko stwarza. Jest to stwarzanie czegoś całkowicie nowego, oryginalnego, własnego, innego niż robią inni.
Ten nieco filozoficzny wstęp zapowiada kolejną odsłonę projektów, które zostały zrealizowane z wykorzystaniem ręcznie stworzonej przez nas dachówki. Jedynej w swoim rodzaju.
5.
Pełna harmonia kolorów i odcieni beżu i brązu. Wspaniała, spokojna kompozycja kolorystyczna. Uwagę zwraca również rytm kolejnych części dachu, który pnie się coraz wyżej – od zadaszenia wejścia, następnie wykusz i pokrycie części głównej. Potem w prawą stronę na kolejnych wysuniętych częściach tego projektu.
Foto: Inwestycja w Wielkiej Brytanii. Dachówka Heritage Medium
6.
Ten piękny dom zyskał dzięki ceramicznej dachówce w kolorze brązowym. Wyraźnie odcina się od jasno-kremowej elewacji i delikatnych szarości wokół okien. Projekt został zrealizowany w USA. Na całej połaci dachu jest ręcznie formowana dachówka ceramiczna wykonana w Polsce – oczywiście od Heritage!
Foto: Inwestycja w USA. Dachówka w kolorze Heritage Brown
7.
Natura jest nie tylko inspiracją dla architektów do tworzenia oryginalnych (organicznych) brył swoich projektów, jest także źródłem materiałów, z których budowane są domy. Dla inwestora, z punktu widzenia naturalnego pokrycia dachowego doskonałym wyborem jest dachówka Heritage. W tej grupie są także gonty, łupki i strzechy. Dla ceniących oryginalny, ale i tradycyjny styl, efekt jest zawsze bardzo satysfakcjonujący. W wielu regionach, do zdobienia elewacji wykorzystuje się kamień, jak w tym projekcie w trakcie realizacji.
Foto: Inwestycje w Wielkiej Brytanii. Dachówka Heritage Medium
8.
Ten dom w Anglii, nisko osadzony, przy samej ziemi ma ułatwiać jego właścicielom wyjście od razu na trawnik. Kontakt z naturą dla inwestora był ważnym elementem decydującym o projekcie tego domu, jak również o materiałach, które zostały użyte. Tutaj wykorzystano ceramiczną, polską dachówkę ręcznie formowaną. Glina do jej wyrobu pochodzi z doskonałych złóż, a proces produkcji opiera się na wieloletnich doświadczeniach mistrzów ceramiki i pracy rąk. To było czynnikiem decydującym o wyborze tego konkretnego rodzaju dachówki dla tego projektu.
Foto: Inwestycja w Wielkiej Brytanii. Połączenie dwóch kolorów Heritage Medium i Brown
9.
Ten stary dom w USA zachował swój osobliwy urok dzięki ceramicznej dachówce, ręcznie formowanej i wypalanej w piecu kręgowym. Gra kolorów na ceramice powstaje dzięki zróżnicowaniu temperatur w strefie ogniowej takiego pieca. Ponadto w tym projekcie zastosowano różne serie kolorystyczne dachówki.
Foto: Inwestycja w USA. Dachówka Heritage – połączenie dwóch kolorów Medium i Brown
Poezja ceramiki wypływa z natury, która ofiarowała surowiec oraz pracy rąk, dzięki której powstaje dzieło sztuki użytkowej. Owo poiesis, jak u starożytnych Greków jest działaniem natury i człowieka. Dachówka Heritage jest tworzona niespiesznie, z atencją, wyłącznie w sposób manualny.
Do dobrego działa sztuki, bez względu na to, czym ono jest poezją czy architekturą zawsze chce się wracać. Owo wracanie ma tu największy sens. Do domu wracamy, jak wraca się do miejsc i ludzi, których kochamy.
Świetne propozycje! Odcienie brązu dachówki jakoś tak uspakajają a i oko cieszą, jak dla mnie to fajne rozwiązanie.