Kolory Heritage


Kolor w sztuce nowoczesnej zastąpiło światło i cień, którym posługiwali się artyści okresu klasycznego. Kolor jest dziś w sztukach wizualnych środkiem modelowania przestrzeni i kształtów. Historia sztuki coraz bardziej skłania się ku opinii, że historyczną granicą między malarstwem klasycznym a nowoczesnym, a więc tutaj także posługiwania się kolorem i światłem,  była twórczość francuskiego malarza Paula Cezanne’a, którego dzieła nie można jednoznacznie przyporządkować do żadnego kierunku, czerpali z niego niemal wszyscy jego następcy. W jego pracach zwyciężył kolor. Stworzył nowy, obiektywny świat malarski, samodzielny świat obrazu. Kolory natury są w Heritage również takim obiektywnym postrzeganiem otaczającego świata i jednocześnie trwaniem w tradycji.

Są rzeczy i zjawiska, które nie przeminą, do których będzie się wciąż wracać.
Antonio Gaudi, słynny kataloński architekt, który w swoich realizacjach bardzo często stosował ceramikę, uważał, że postęp jest możliwy jedynie wtedy, gdy zwracając się ku przeszłości czerpiemy inspirację i korzystamy z doświadczeń swoich poprzedników. Prawdziwa oryginalność rodzi się zawsze poprzez powrót do źródeł. „Światło jest matką wszystkich sztuk plastycznych. Architektura daje nam miarę i porządkuje je, rzeźba to rodzaj gry świetlnej, malarstwo zaś jest przedstawieniem światła oddanym za pomocą kolorów, które są jego składnikami.” Tak Gaudi wyjaśniał przeciwieństwo sztuk plastycznych.

Kolor jako przestrzeń.
Ceramika Heritage w sposób zdecydowany, ale jednocześnie subtelny wykorzystując kolor, aby  tworzyć silne wrażenie przestrzenności. Osiąga się to dzięki zestawieniu na płytkach koloru aktywnego i biernego. Kiedy wykorzystuje się kontrastowe własności poszczególnych kolorów, podkreśla się przestrzeń , kształty ornamentów uwiecznionych na płytkach oraz pewną ideę artystyczną. Najsilniejsze kontrasty kolorystyczne tworzy się za pomocą kolorów dopełniających leżących naprzeciwko siebie w kręgu chromatycznym – osiągając kontrast komplementarny. Jeśli pewien kolor otacza kolor jasny, wydaje nam się on ciemniejszy, niż kiedy otacza go kolor ciemny – tak tworzy się kontrast symultaniczny.

Kolor jako nastrój.
Najbardziej powszechne znaczenie koloru polega na zdolności do wywoływania wrażeń i nastrojów. Znane są wszystkim znaczenia kolorów i ich oddziaływanie na człowieka. Jednak urozmaicony kolor stwarza zawsze nastrój wesoły i radosny.  Do tych, przeważnie fizjologicznych, odziaływań kolorów dołącza się również ich wpływ na psychikę, wynikający głównie z naszych doświadczeń społecznych. Wyraża się w tym, że człowiek przypisuje poszczególnym kolorom znaczenie symboliczne. Fizjologiczne i psychologiczne oddziaływanie kolorów w różnych okresach i kulturach rozwijało się odmiennie. Dlatego także ich wpływ nie jest pod tym względem absolutny i jednoznaczny.  Co więcej wpływ koloru na człowieka ma wpływ bardziej kompleksowy, poszczególne funkcje koloru pokrywają się lub jedna funkcja wysuwa się przed pozostałe itp. Elementem decydującym jest również subiektywizm odbiorcy. Dobór kolorystyczny płytek do wnętrza wynika więc z własnych, indywidualnych doświadczeń. Podobnie na pewne rozwiązania kolorystyczne i dekoracyjne decydujemy się podczas aranżacji wnętrz. Nawet jeśli korzysta się z architekta czy dekoratora wnętrz, powinien on najpierw dobrze zbadać Twoje preferencje i Twoją subiektywną ocenę gamy kolorystycznej.

Harmonia kolorystyczna jako droga do osiągania równowagi.
Jeśli jednak malowidło na ceramice (podobnie jest z malarstwem sztalugowym) ma oddziaływać jako jednolite i całościowe dzieło plastyczne, powinno mieć własną kolorystykę podstawową, podstawowy akord kolorystyczny. Przez podporządkowanie mniej ważnych kolorów podstawowej kolorystyce uzyskujemy jednolity ton kolorystyczny ceramiki. To właśnie jest wyrazem przestrzegania wszystkich zasad oddziaływania i stosowania kolorów, symbiozą harmonii i kontrastów, nadając ceramice dodatkowo pewne charakterystyczne zabarwienie.

Kompozycja kolorystyczna dąży do uzyskania jedności kolorystycznej i wzmocnienia oddziaływania malowidła. Określa podstawowy ton kolorystyczny lub jego akord. Zgodnie ze starą regułą malarską do harmonicznego stosunku kolorystycznego trzeba co najmniej trzech tonów kolorystycznych lub dwóch tonów kolorystycznych na neutralnym tle.

Ceramika Heritage malowana jest ręcznie; staranny warsztat jest pierwszym krokiem do idealnego, harmonijnego, przestrzennego i nastrojowego wnętrza. Reszta zależy od indywidualnego doboru, preferencji. Odważ się na kolor!

Może Ci się również spodobać

LEAVE A COMMENT